Wanneer ik de gemiddelde persona-uitwerking moet geloven, kloppen de meeste stereotypen verbazend goed:
- Vrouwen van boven de 40 hebben een gezin en zijn een beetje bang van internet.
- Maar onder de 30 bruisen vrouwen altijd van ambitie voor hun carrière.
- Mannen boven de 40 hebben die carrière al lang gemaakt en zijn directeur of manager.
- Maar onder de 30 hebben mannen vooral een creatief beroep (designer of journalist). Hippe baardjes, extreme sports, altijd online..
- Kinderen komen als persona veel minder voor, maar áls ze er zijn, zijn het gamende jongetjes die hun ouders helpen met alle computerprobleem waar ze, digibeet als ze zijn, steeds tegen aan lopen
Wanneer je nog meer pech hebt, zijn deze persona’s in types onderverdeeld: de doener, de dromer, de beslisser en de denker. Op dat moment weet je zeker dat er geen enkele moeite is gedaan om de persona’s op echt doelgroeponderzoek te baseren:
“Miriam (office manager, 42 jaar) zit zelf eigenlijk nooit achter de computer”.
“Frank (designer, 28 jaar) surft eigenlijk altijd wel op het internet, op zijn werk, thuis, op zijn telefoon en zijn Ipad.”
Mijn advies: negeer deze persona’s volledig. Ze zijn alleen maar schadelijk voor je ontwerpproces.