Soms kun je veel van je dochter van tien leren. Een paar maanden geleden hebben we een nieuwe fiets voor haar gekocht. Ze was er ontzettend blij mee, want de oude fietste veel te zwaar.
Dus waarom wil ze deze week per se op die oude fiets naar het schoolkamp? 15 kilometer op een logge fiets waar ze altijd een hekel aan heeft gehad? Ze wuifde al mijn argumenten weg; het moest en zou die oude fiets zijn. Ik werd er gek van. Waarom geloofde ze mij nou toch niet? Daar kwam ik pas achter toen ik ophield met argumenteren en door ging vragen waarom ze dat nou per se wilde..
En wat bleek? Ze was helemaal niet bezig met welke fiets het beste was. Ze was bezorgd dat ze op haar nieuwe fiets niet genoeg spullen mee kon nemen. Alleen omdat op de oude fiets nog fietstassen zaten, wilde ze die hebben! Ze had dus een uitstekende oplossing voor haar probleem bedacht en daarmee was het voor haar klaar.
Ik denk dat het in het bedrijfsleven er ook heel vaak zo aan toe gaat. Begin dus, wanneer je een probleem bij een oplossing signaleert, eerst met vast te stellen of de ander het over de oplossing van hetzelfde probleem heeft. Dat scheelt een hoop communicatieproblemen :).