Ik ben zowel UX designer als cartoonist. Dat wekt soms wat verwondering op. Voor mij is er echter een heel logisch verband tussen grappen maken en user experience. Toen ik laatst tijdens een lunchwandeling met een collega het daarover had, vond ik de juiste invalshoek: humor en UX hebben allebei met inzicht en verwachting te maken.
Context
Grappen maken is een serieuze zaak. Het werk zit hem niet zozeer in de grap zelf, maar in het moment dat je toont. Je moet de grap niet laten zien maar laten inzien. Een cartoon bestaat dus eigenlijk uit twee onderdelen: de fysieke tekening en de associatie die je daardoor in je hoofd krijgt.
Je maakt de grap in je hoofd af met wat er net gebeurd moet zijn of met wat er gaat gebeuren.
Ook bij UX ontwerp geef je mensen inzicht in wat er ‘aan gaat komen’ binnen een applicatie. Je vertelt niet het hele verhaal in een keer, maar laat steeds op het juiste moment zien wat er net gebeurd moet zijn of wat gedaan kan worden. Het kan dus echt helpen wanneer je als UX-designer gevoel voor humor hebt.