Deze blog is voor iedereen die bedrijfsmatig ook maar iets te maken heeft met content voor het web. Ga eens lekker zitten, doe de ogen dicht en maak je hoofd leeg.. Vergeet je CMS-systeem. Vergeet de bedrijfspolitiek. Vergeet elke workflow. Vergeet elke systeemrestrictie. Alles vergeten? Veeg de laatste deadline nog snel uit beeld en overdenk dan de volgende vraag:
Wat zijn de belangrijkste eisen waaraan je content moet voldoen?
- De content moet voor je doelgroep relevant zijn
- Je doelgroep moet ze kunnen vinden
- Je doelgroep moet de informatie kunnen gebruiken
- Je doelgroep moet de informatie kunnen delen
1. Wat is relevant?
Een bedrijf heeft vaak een heel ander idee van wat belangrijk is dan de doelgroep. We weten zoveel van ‘ons product’ of ‘ons werk’ dat we overschatten hoeveel andere mensen daarover willen weten. Er is maar één remedie voor deze menselijke fout: gebruikersonderzoek.
Bedrijven geven dus vaak te veel informatie. Maar je ziet het ook omgekeerd: dat er te weinig wordt gegeven. De reden daarvoor is steevast de argumentatie dat mensen ‘niet lezen op het web’. Dat klopt wel, maar dat heeft minder met de lengte van content te maken, dan met de kwaliteit ervan. Wees dus bondig (cut the crap, zoals een collega van mij het altijd noemt), maar wees niet bang om een goed verhaal de ruimte te geven.
2. Wat is vindbaar?
Er zijn weinig marketingafdelingen meer die niet het belang zien van SEO en SEA ((search engine optimalisation en search engine advertising). Dat is goed nieuws. Maar vindbaarheid stopt niet bij de ranking binnen Google of het verkeer naar een landingspagina toetrekken; ook op de eigen website moet de weg nog steeds gevonden worden. Blijf scherp op een heldere websitestructuur, begrijpelijke labeling en een zichtbare navigatie.
3. Wat is bruikbaar?
Onder bruikbaarheid versta ik hier niet de relevantie van content maar maar hoe handig die informatie (op elke plek of apparaat) wordt aangeboden: wat mensen er dus mee kunnen doen. Die mogelijkheden zijn afhankelijk van de contentstructuur en die wordt alleen maar belangrijker de komende jaren.
Bruikbaarheid begint al met de weergave van de eigen website die op zoveel verschillende devices verschilt (ik geloof niet dat ik iemand nog iets over responsive design hoef uit te leggen).
Maar daar blijft het niet bij, doelgroepen en techniek gaan ook met de informatie zelf aan de haal. Content wordt uit websites getrokken, via social media gedeeld en van commentaar voorzien. En wat denk je dat de virtuele assistenten van Microsoft Cortana en Google Now straks met jouw informatie zullen gaan doen?
Laat het los
Hoe je het went of keert, we moeten onze content los durven laten, buiten de comfortzone van de eigen website. Maar hoe kunnen we het beste op alle ontwikkelingen inspelen? Door duidelijke regels vast te leggen voor de opbouw van je content en hoe deze aan derden wordt aangeboden.
Plakt de webredactie nog alles vanuit Word in een enkel tekstveld in het CMS? Worden alle handleidingen nog steeds als pdf op de website gezet? Zet dan dit jaar nog de eerste stappen om dit te veranderen! Een bedrijf kan niet meer zonder online content strategie.
4. Wat is deelbaar?
Delen wordt steeds belangrijker, ook daar is iedereen zich wel van bewust. Maar hoe zorg je ervoor dat content gedeeld wordt? Niet door op elke pagina een share button te zetten, die helpen namelijk niet veel. Maar wel door aan de eerste drie voorwaarden te voldoen; goed gemaakte en handig gestructureerde content zal gevonden, gelezen en gewaardeerd worden. Zo simpel is het eigenlijk.
Waarderen = delen
Adem in, adem uit. Zijn jullie nog ontspannen na dit verhaal? Ik niet, ik weet maar al te goed wat voor moeilijkheden er spelen om binnen een organisatie veranderingen voor elkaar te krijgen. Die ‘simpel’ van daarnet mag dan ook met een flinke korrel zout genomen worden. Maar het gaat er niet om om alles morgen geregeld te hebben. Het gaat erom dat de start wordt gemaakt. Ik sta te popelen om dit jaar hiermee verder te gaan. Nu jullie nog!