Vorig jaar werd ik gevraagd om een stripje te maken voor het jubileumboek van ‘op de Tôffel’, het muziekfestival van Vierlingsbeek wat dit jaar 25 jaar bestaat. Het boek komt vandaag uit en de strip stond afgelopen donderdag in de Gelderlander, dus nu mag ik hem ook publiceren. Erg veel plezier mee gehad om deze te maken. Je kunt meer over het boek lezen in dit artikel.
UX – Weight of the word
Illustratie, UX en Service DesignVisual blog about positive and negative feedback, loosely based on the chapter ’Praise and criticism’ from ‘The man who lied to his laptop’ by Clifford Nas with Corina Yen. See it as a recommendation :).
Social media
IllustratieVijf cartoons voor een interne campagne bij VGZ over het social media beleid van de organisatie.
Constructive paranoia
IllustratieVisuele samenvatting van een hoofdstuk uit ‘The world until yesterday’ van Jared Diamond. Look out! Behind you..
Zachte signalen
Cartoon, IllustratieDrie cartoons t.g.v. het symposium “Soft Signals in de zorg”. Soft signals zijn al die kleine dingen waar je eigenlijk al aan kunt merken dat er dingen niet lekker lopen op de werkvloer.
Kun je een burn-out bij iemand aan zien komen? En kun je zien dat mensen niet lekker samenwerken voordat er iets mis gaat? Het zal duidelijk zijn dat je leed én kosten kan voorkomen door ook hierop te letten en niet alleen naar de eindresultaten van een project.
UX – Knock on wood
UX en Service Design
Een goed product ontwerpen kost tijd. Een van mijn favoriete verhalen is nog altijd dat van de Palm Pilot. De eerste versie was een explosie van functionaliteit, maar het draagbare toestel was te groot. Het product flopte.
Jeff Hawkins, co-founder en een van de uitvinders pakte het daarom voor de tweede versie anders aan. Hij ging rondlopen met.. een blokje hout.
Doel van hiervan: VOELEN.. Hoe groot mag het zijn voor je vestzak, past het in je broekzak, kan je het gemakkelijk eruit pakken, hoe lang kun je het lekker vasthouden? Het heeft wat blokjes hout gekost voordat ze eruit waren, maar het was de moeite. Wie een beetje zijn geschiedenis kent, weet dat de tweede versie van de Palm een daverend succes was.
De spelregels
- Zorg dat je weet wat het probleem is
- Ontwerp om te leren
- En durf je ideeën ook weg te gooien
De eerste twee stappen zijn te doen, maar de laatste is erg moeilijk. De drang om aan een eerste idee vast te houden is nu eenmaal erg sterk, want is het niet zonde, al dat werk voor niets?
Nee, dat is juist lekker efficiënt! Een blokje hout gooi je nog zo weg, maar wanneer een product eenmaal staat, wordt het steeds moeilijker om op beslissingen terug te komen. Door te prototypen leer je wat geen enkele NPS meting je vertellen kan: namelijk hóe je je probleem moet aanpakken. Neem daar dus gerust de tijd voor.