De grap van UX

UX en Service Design

Ik ben zowel UX designer als cartoonist. Dat wekt soms wat verwondering op. Voor mij is er echter een heel logisch verband tussen grappen maken en user experience. Toen ik laatst tijdens een lunchwandeling met een collega het daarover had, vond ik de juiste invalshoek: humor en UX hebben allebei met inzicht en verwachting te maken.

Context
Grappen maken is een serieuze zaak. Het werk zit hem niet zozeer in de grap zelf, maar in het moment dat je toont. Je moet de grap niet laten zien maar laten inzien. Een cartoon bestaat dus eigenlijk uit twee onderdelen: de fysieke tekening en de associatie die je daardoor in je hoofd krijgt.

Je maakt de grap in je hoofd af met wat er net gebeurd moet zijn of met wat er gaat gebeuren.

Ook bij UX ontwerp geef je mensen inzicht in wat er ‘aan gaat komen’ binnen een applicatie. Je vertelt niet het hele verhaal in een keer, maar laat steeds op het juiste moment zien wat er net gebeurd moet zijn of wat gedaan kan worden. Het kan dus echt helpen wanneer je als UX-designer gevoel voor humor hebt.


CX en UX

UX en Service Design

Ik werk nu als UX designer midden in een team van marketeers. Ik vind het erg leuk maar heb een hoop te leren: het is toch nèt een andere wereld. Dat merkte ik al bij een eerste studiemiddag. Marketeers praten over customers en customer experience. UX’ers praten over users en user experience. Zou dat nog wat uitmaken?

De customer

image

Vanuit marketeer perspectief is er alles aan gelegen om van een persoon een klant te maken, een customer dus.

Een marketeer let en werkt met prikkels: hoe iemand tot actie kan worden overgehaald en hoe de actie kan worden afgerond.

De user

image

Een UX designer heeft hetzelfde doel als de marketeer: van een persoon een klant maken. Maar hij/zij houdt zich met het ontwerp van die actie bezig.

Zodra een persoon in actie schiet, wordt hij een user die met de website/tool/informatie interacteert.

CX=UX

Formulier: prikkeling + actie = ervaring

Maar of je er nou als marketeer of als ux designer tegenaan kijkt; het gaat om dezelfde beweging naar het eindresultaat toe. Voor mij is het dan ook verder simpel: er is een delicaat verschil tussen de betekenis van customer en user maar er is maar één experience en journey.

Dus..

  • user=potential customer in action
  • customer=user making an effort to buy or use your product
  • cx= ux
  • user experience=customer experience

Niet mee eens? Dan hoor ik dat graag 🙂


UX – Make up en webdesign

UX en Service Design

Vandaag is er online hard gelachen om de uitspraak “Als je jezelf leuk kunt opmaken en je kunt jezelf leuk stylen, dan kun je ook een gave website maken.‘ 

Capgemini

De uitspraak werd gedaan door een werkneemster van Capgemini in het journaal van gisteravond. Wie alle afzeikcommentaren wil lezen kan op Twitter gaan zoeken op #Capgemini.

Dan denk ik dat ik nu maar eens ga zeggen dat ze gelijk heeft. En wel uit eigen ervaring.

Toen ik in de IT begon, wist ik er nauwelijks iets van, ik had mij van tevoren alleen ingelezen, een gruwelijke eigen website gebouwd en een avondcursus ‘webdesign’ gevolgd waarin ik alleen leerde hoe ik Dreamweaver moest gebruiken. Nooit wat mee gedaan.

Ik ben dan ook nog altijd blij dat ik bij Evident toen de kans kreeg om professioneel te worden. Niet dat zij ooit er ooit spijt van hebben gehad. Ik had behalve wat basiskennis namelijk ook twee andere belangrijke eigenschappen:

  • De drang om dingen te leren
  • De wil om samen te werken

De mensen waar ik heel fijn mee heb samengewerkt hadden heel verschillende achtergronden; mediatechnologie, maar ook filosofie, theologie, geschiedenis, kunstacademie en ga zo maar verder. Het werkte allemaal prima samen.

Laten we wel wezen: hoeveel mensen vinden nou daadwerkelijk werk in het vakgebied waarvoor ze opgeleid zijn?

NOS

Ja maar, hoor ik je denken. Dat heeft ze toch niet gezegd? Nee, maar ze heeft het wel zo bedoeld. Haar boodschap was dat er veel te weinig vrouwen in de IT werken en dat dat verdraaid jammer is. Dat er een onzichtbare drempel is, die er niet zou moeten zijn. Ze wilde het eenvoudig laten klinken, maar het kwam er helaas simplistisch uit.

En dat is natuurlijk ook de verantwoordelijkheid van de NOS. Beetje jammer dat ze voor goedkoop effect kiezen want reken maar dat ze dit gniffelend gemonteerd hebben. Ten slotte gaat het bij de NOS ook al lang niet meer om nieuwswaarde maar om hoeveel aandacht je met een uitzending kunt scoren.

En dat doe je het beste door mensen een microfoon onder de neus te schuiven en er geen rekening mee te houden dat je om interviews te geven tegenwoordig óók professioneel moet zijn opgeleid. Zo niet, dan wordt er gehakt van je gemaakt.

Jammer, want ging het niet om iets heel anders?

Vrouwen in de IT

Ik zal de boodschap dan nog maar eens herhalen: er werken veel te weinig vrouwen in de IT. Er zijn er wel, maar dan vooral in de rol van project manager, marketeer, designer en hier en daar een front end developer. Prima functies maar élke functie kan prima door zowel man als vrouw gedaan worden. Dus, vrouwen, allen daarheen.


Meer leesvoer: de blog van degene die bij Capgemini werd geinterviewd:


UX – Vakjargon leren

UX en Service Design

En zo werk ik nu al weer twee weken bij VGZ. Het bevalt prima. De eerste dagen waren natuurlijk overdonderend, maar ik pak het toch vrij snel op.

Wat ik o.a. leuk vind, is dat je als nieuwe werknemer nog één kort moment als buitenstaander tegen het vakjargon aan kunt kijken. Zo moest ik leren dat veranderbrieven belangrijk voor mij zijn en dat een ziekenhuis en huisarts allebei zorgaanbieders zijn.

‘Zorgaanbieder’ is best een logische term, maar ik kende hem tot voor kort niet. Ik vond het daarom best wel pijnlijk dat ik in de tweede week al over de term heen las, toen ik even mee keek naar een nieuw stuk tekst voor de website.

Zó snel weet je als ontwerper dus al te veel om vanuit het perspectief van de gebruiker naar iets te kunnen kijken. Want  mensen zoeken niet naar zorgaanbieders, ze zoeken naar ziekenhuizen, specialisten, huisartsen… 

Ik zal scherp moeten blijven 🙂

Nieuwe dingen leren

Overig

Afgelopen week huurde ik met mijn familie een huisje in Gent. Dat gaf mij niet alleen de kans om herinneringen op te halen (ik kwam vroeger vaak in Gent) maar ook om nieuwe dingen te leren; Lineke en ik hebben ons wel een kwartier lang over de bediening van de keramische kookplaat gebogen. Het is bizar hoe onduidelijk een paar knopjes kunnen zijn!

Maar dat was niet de enige uitdaging, ook de magnetron/oven-combinatie leverde de nodige vragen op en zelfs de melkklopper bleek niet zonder meer te gebruiken. Kortom: even wat eten en drinken op de eerste vakantiedag was een uitdaging.

Het deed mij beseffen hoezeer wij met onze dagelijkse omgeving vergroeid zijn. We leren wel steeds nieuwe dingen, maar meestal maar één apparaat per keer. Geen wonder dat thuis zo vertrouwd en veilig aanvoelt.

Nieuwe baan

De vakantie is voorbij. Mijn huis is nog hetzelfde als een week geleden, maar toch wordt morgen alles anders. Ik heb namelijk een nieuwe baan; na 15 jaar met veel plezier bij Evident in Utrecht gewerkt te hebben, begin ik morgen bij VGZ als User Experience Consultant. 

Zenuwachtig? Toch wel een beetje. Tot twee weken geleden wist ik álles te vinden, ik kende iedere klant en iedereen op de werkvloer. Vanaf morgen weet ik even weer helemaal niks te vinden behalve mijn eigen hersens.

Het zal even wennen zijn, maar ik heb er ontzettend veel zin in :).