
Ik kijk momenteel vanwege alle sociale media onrust op verschillende plekken rond. Het valt me niet mee. Bluesky vind ik te hitsig, Mastodon is als een stad waar je niemand kent en Pixelfed is als een stad waar nog niemand is gaan wonen.
Vrijdag keek ik naar Substack. Een collega is net begonnen met hier te schrijven, dat was een mooie aanleiding. Substack sprak mij wél meteen aan. Er valt veel te lezen en het lijkt niet zo haastig.
Behalve dan het proces om een account aan te maken.. Voordat ik het wist, had ik met mijn e-mailadres en telefoonnummer een account en was ik nog ‘schrijver’ ook! Dat overviel mij, ik was eigenlijk alleen van plan om wat te lezen.
Maar ach, ik heb best zin om meer te gaan schrijven. Ik doe dat alleen liever niet op de telefoon, ik heb graag een wat groter scherm en een toetsenbord voor het geruststellend getik. Helaas begon hier de ellende. Toen ik in de browser op Substack in wilde loggen, ontving ik geen inlogcodes op mijn e-mailadres. En ik kom ook niet verder als ik de app op een ander device installeer.
Gelukkig heeft Substack een AI-assistent! En daar ben ik nu al twee dagen mee in gesprek. We zijn het er over eens dat het ‘frusterend voelt’. En de AI assistent vind dat het ‘ingewikkeld’ is.
Ik niet, ze hebben maar twee dingen uitgevraagd: mijn e-mailadres en mijn telefoonnummer. Daarna bieden ze alleen nog e-mailverificatie aan. Dus als die niet werkt, houdt alles op.
Ik heb de volgende suggesties gekregen:
- Kijk of de mail in mijn spambox zit
- Kijk of aan mijn e-mailprovider ligt
- Kijk of de mail in mijn spambox zit
- Kijk of het aan mijn e-mailprovider ligt
- Heb ik al op de ‘magic link’ geklikt? (Ik vermoed dat die in de e-mail staat..)
- Maak een wachtwoord aan! (Dat kan alleen met e-mailverificatie)
- Geef extra beveiligingsinformatie om te bewijzen wie ik ben. (Die ik niet heb omdat alleen e-mailadres en telefoonnummer nodig waren)
- Heb ik al in de spambox gekeken?
Na verschillende keren dit gesprek gevoerd te hebben, kreeg ik eindelijk een link om met de klantenservice te spreken. Die link routeerde mij direct naar dezelfde chatbot, voor een nieuw gesprek.
Enfin, ik heb nog niet ontdekt hoe ik mijn Substack account kan verwijderen. Ik vrees dat ik daarvoor mijn e-mailadres nodig heb… dus voorlopig zit ik vast op dat platform met één telefoon waar ik ingelogd ben.
De frustratie leverde mij wel mijn eerste stukje in jaren op én een impuls om naar mijn website te kijken. Ik heb dit artikel voor het gemak op mijn eigen blog geschreven, waarna ik alles in Substack geknipt en geplakt heb. Zó gemakkelijk kan techniek zijn.