UX – Zoeksuggesties

UX en Service Design

Als er een ding is wat wel onderschat wordt wanneer het over user experience gaat, dan is het wel de zoekfunctionaliteit op je site. 

Ikzelf heb nogal een zwak voor het doorspitten van gebruikte zoektermen, je komt heel dicht op de huid van de gebruiker. Soms typen mensen hele zinnen, alsof ze met klantenservice bellen. Soms zijn de zoektermen met CAPSLOCK geschreven. Dan vraag ik mij af of ze kwaad waren of dat ze moeite hebben met typen (steeds hoofdletters moeten typen met reuma bijvoorbeeld is geen pretje). Een ander voordeel van zo’n onderzoek naar zoekresultaten is dat je meteen kan testen wat voor pagina’s de mensen uit kwamen en hoe onlogisch dat kan uitpakken.

Zoeksuggesties
Vaak worden er al zoeksuggesties gegeven, voordat mensen klaar zijn met typen: de ‘autosuggest’. Google is er heel goed in, andere bedrijven vaak minder. Het kost namelijk best veel energie om goede suggesties te geven. kijk maar eens naar deze twee verschillende zoeksuggesties op npo.nl:

Zie je de verschillen? Wanneer je op ‘twee‘ zoekt, krijg je geen ‘2 voor 12‘. Bij nader onderzoek kwam ik er achter dat op npo.nl overal consequent cijfers in de naam van dit programma gebruikt worden. En dat is jammer, want op allerlei andere plekken online wordt het wel zo geschreven. Zo kun je bijvoorbeeld in de App store wel naar ‘Twee voor Twaalf‘ zoeken.

Het resultaat?
Ach, we vinden het programma steeds wel weer bij Uitzending Gemist, maar deze ‘fout‘ maken we ook steeds weer. Dus typen we twee keer, eh 2 keer. De oplossing ligt voor de hand: gebruik een synoniemenlijst waarbij er bij een zoekterm ‘Twee‘ ook naar ‘2′ wordt gezocht. Voor sites die zo afhankelijk zijn van zoeken als npo.nl zou dat een no-brainer moeten zijn.